Norsk urban design – til Manhattan, Seoul og Barcelona

26.11.2013


Stokkes Xplory-barnevogner er utviklet spesielt for bruk i by, og har blitt urbane favoritter for foreldre verden over. Eksportsuksessen handler i stor grad om design. Det var i 2003 Stokke lanserte sin aller første barnevogn – som så radikalt annerledes ut enn alle barnevogner man hadde sett til da. Helt fra starten av var det bevisst for dem å satse på det internasjonale markedet. Norge er et lite marked. Vi ville se ut over egne grenser, og utviklet en vogn spesielt beregnet for transport av barn i storby. Det betyr blant annet at den måtte være enkel å manøvrere, lett å få med seg opp og ned trapper, ha god lastekapasitet, mange smarte funksjoner og ta liten plass. Men aller viktigst var det at den skulle ivareta barnas behov for nærhet med foreldrene, i tråd med Stokkes filosofi, sier Angelfoss (sitat hentet fra Norsk Designråd). 

Stokke-designerne fant nemlig ut at mange av de eksisterende vognene gjorde at barnet ble lite stimulert fordi det satt lavt og bortvendt fra foreldrene. Og det ble som de håpet – denne nye vognen og ikke minst filosofien bak ga gjenklang hos foreldre verden over! Eventyret Stokke startet med Tripp Trapp en gang på 70-tallet – den nyskapende stolen som vokser med barnet. Etter mer enn 40 år er Tripp Trapp stolen fortsatt populær og oppfattes fremdeles som et nyskapende og innovativt produkt, men de har nå fått mange nye produkter med i porteføljen. 

Vi gleder oss til fortsettelsen!

Kommentarer

Skriv kommentar
captcha

Siste kommentarer

Copyright MadeinNorwayNow 2011

Blogglisten